Pareto Principle of 80/20


In 1906, Italian economist Vilfredo Pareto created a mathematical formula to describe the unequal distribution of wealth in his country, observing that twenty percent of the people owned eighty percent of the wealth. In the late 1940s, Dr. Joseph M. Juran inaccurately attributed the 80/20 Rule to Pareto, calling it Pareto's Principle. While it may be misnamed, Pareto's Principle or Pareto's Law as it is sometimes called, can be a very effective tool to help you manage effectively.

What It Means

The 80/20 Rule means that in anything a few (20 percent) are vital and many(80 percent) are trivial. In Pareto's case it meant 20 percent of the people owned 80 percent of the wealth. In Juran's initial work he identified 20 percent of the defects causing 80 percent of the problems. Project Managers know that 20 percent of the work (the first 10 percent and the last 10 percent) consume 80 percent of your time and resources. You can apply the 80/20 Rule to almost anything, from the science of management to the physical world.
You know 20 percent of your stock takes up 80 percent of your warehouse space and that 80 percent of your stock comes from 20 percent of your suppliers. Also 80 percent of your sales will come from 20 percent of your sales staff. 20 percent of your staff will cause 80 percent of your problems, but another 20 percent of your staff will provide 80 percent of your production. It works both ways.

How It Can Help You

The value of the Pareto Principle for a manager is that it reminds you to focus on the 20 percent that matters. Of the things you do during your day, only 20 percent really matter. Those 20 percent produce 80 percent of your results. Identify and focus on those things. When the fire drills of the day begin to sap your time, remind yourself of the 20 percent you need to focus on. If something in the schedule has to slip, if something isn't going to get done, make sure it's not part of that 20 percent.
There is a management theory floating around at the moment that proposes to interpret Pareto's Principle in such a way as to produce what is called Superstar Management. The theory's supporters claim that since 20 percent of your people produce 80 percent of your results you should focus your limited time on managing only that 20 percent, the superstars. The theory is flawed, as we are discussing here because it overlooks the fact that 80 percent of your time should be spent doing what is really important. Helping the good become better is a better use of your time than helping the great become terrific. Apply the Pareto Principle to all you do, but use it wisely.

Manage This Issue

Pareto's Principle, the 80/20 Rule, should serve as a daily reminder to focus 80 percent of your time and energy on the 20 percent of you work that is really important. Don't just "work smart", work smart on the right things.
http://management.about.com/cs/generalmanagement/a/Pareto081202.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle

پریٹو اور تین کا اصول


٭پریٹو کا اصول: شاید ٹائم مینجمنٹ کے حوالے سے مقبول ترین اصول ہے۔ پریٹو کا اصول ایک اطالوی ماہرِ معاشیات نے 1985ء میں متعارف کروایا تھا۔ اس اصول کودریافت کرنے کے لیے اس نے بہت زیادہ تحقیق کی تھی۔ اس نے یہ دریافت کیا تھا کہ معاشرہ دو گروہوں میں تقسیم ہو سکتا ہے اس میں 20 فیصد لوگ زیادہ وسائل پرقابض ہوتے ہیں۔ ان 20 فیصد لوگوں کے پاس ہی سب سے زیادہ دولت ہوتی ہے۔ لیکن 80 فیصد لوگ معاشرے میں صرف 20 فیصد ملکی دولت کے مالک ہوتے ہیں۔ اس طرح ہم کہہ سکتے ہیں کہ صرف 20 فیصد لوگ ہی آپ کی پراڈکٹس کو خرید سکتے ہیں اس طرح آپ کو 20 فیصد لوگوں سے ہی 80 فیصد منافع حاصل ہوگا۔ ٹائم مینجمنٹ کے حوالے سے پریٹو کا یہ اصول ہر معاشرے پر لاگو ہوتا ہے۔ ٭ تین کا اصول: آپ ایک فہرست مرتب کریں جس میں وہ تمام کام درج کریں جو آپ کرنا چاہتے ہیں۔ اپنے آپ سے سوال پوچھئے کہ اگر اس فہرست سے آپ ایک کام مکمل کر لیں تو اس سے آپ کی کمپنی کی قدر میں کس قدر اضافہ ہوگا؟اگر آپ اس سوال کا جواب حاصل کرنے میں کامیاب رہیں تو پھر اپنے آپ سے دوسرا سوال کریں کہ دوسرا اہم ترین کام کون سا ہے؟ اس کے بعد تیسرا کام کریں کہ تیسرا اہم ترین کام کون سا ہے؟ عموماً ہر معاملہ میں تین ہی زیادہ اہم ترین کام ہوتے ہیں، جن کو کرنے سے آپ کی کمپنی کی قدر انتہائی زیادہ بڑھ سکتی ہے۔ عموماً ایک کام تو بہت ہی زیادہ اہم ہوتا ہے، جبکہ دوسرے کام بھی اہم ہوتے ہیں لیکن پہلے کام سے زیادہ اہم نہیں ہوتے لیکن ان کا درجہ بھی دوسرے اور تیسرے نمبر پر ہوتا،لیکن اصل کام کو پہلے اہم ترین کاموں میں سے شناخت کرنا پڑتا ہے۔ ان تین اہم کاموں کو کرنے سے آپ کی کمپنی کی کارکردگی 100 فیصد بڑھ سکتی ہے۔ (برائن ٹریسی کی کتاب’’ فتح: کامیاب زندگی کے لیے جنگی حکمت ِ عملی اپنائیں‘‘سے ماخوذ) ٭…٭…٭







  • Pareto Principle - YouTube

    www.youtube.com/watch?v=VUrAyXavC4E

    Oct 30, 2011 - Uploaded by Frank Borg
    Pareto Principle. Frank Borg·10 videos ... Perry Marshall - Introduction to the 80/20 Principle in Marketing by ...
  • The 80/20 Principle (or Pareto Principle) according to Richard Koch (Less is More) - YouTube

    www.youtube.com/watch?v=R9HYE9FC6JE

    Feb 11, 2013 - Uploaded by Jeff Roy
    Brief presentation on how to apply the 80/20 principle (the law of the vital few) in your personal life; or how to ...
  • How to Set Priorities - The Pareto Principle, Being Rich, How to Be Wealthy and Productivity Tips - YouTube

    www.youtube.com/watch?v=yXMCWVHpQMA

    Jul 10, 2013 - Uploaded by The Masculinity University
    http://MasculinityUniversity.com How to Set Priorities - The Pareto Principle, Being Rich, How to Be Wealthy ...
  • Pareto Charts and the Pareto Principle - YouTube

    www.youtube.com/watch?v=GVGdtlnZ7xM

    Apr 28, 2009 - Uploaded by XtremeLean
    Download previews of other workplace training videos by clicking here: http://www.xtremelean.us/consulting ...

  • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    علماء کا کام قرآن کریم کے مطابق کیا ہے ؟
     لوگوں کی دینی تعلیم و تربیت یا حکومت و سیاست ؟


    What is the Role of Islamic Scholars in Society, according to Quran?
    Preaching and Teaching Islam or Power Politics? 

    <<Clck Here>>
    * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
    Humanity, Religion, Culture, Ethics, Science, Spirituality & Peace
    Peace Forum Network
    Over 1,000,000 Visits
    * * * * * * * * * * * * * * * * * * *